Mammorna tjänar ju sämre

Ska mammorna alltid vara hemma med barnen då barnen blir sjuka?

Eleverna tog ställning och flyttade sig tysta, en liten hand åkte upp som förklarade varför det inte kunde vara något alternativ.

-Mammorna tjänar ju sämre därför måste de ju vara hemma.

Jaha, jaså det gör de kanske...men jag visste också att det inte var så där jag jobbade. Den högst betalda som bor i kommunen är just en mamma till en av våra elever.

Jag fortsatte, eftersom eleven höll fast vid sin åsikt. Om två vuxna har samma jobb då, en man och en kvinna och de utför likadant jobb ska de inte ha lika mycket betalt då. Ta pilot som exempel.

Eleven: -Ja men det GÅR ju inte. Tjejer kan ju inte vara piloter!

Sedan kom vi in på vilka fler yrken som bara kvinnor respektive män kan ha. Och vilks sysslor kvinnor respektive män ska utföra i hemmet. Och jag hoppades att de aldrig blev singlar.

Tur, eller kanske synd att de inte ser hur vi har det här hemma där mannen lagar mat och dammsuger och tjejen spikar och byter däck på den egna bilen och fixar den i alla fall till verkstaden, byter lampor, fixar det halvtekniska.

Och hur ser det ut i barnens rum, vilka fäger är det där tro och vilka leksaker finns det?

Här bor min;

 
lilla dotter och               här min lille son....

Hur ofta ser de pappa gråta? 

I skolan diskuterar vi idag att och varför vi behandlas olika som killar och tjejer.

Hur ÄR typiska tjejer och typiska killar? Vilka skillnader och likheter finns? Vad behöver tjejer/killar bli bättre på?

 

Sonens nya jacka och dotterns nya pyjamas


Hur är du när du är med tjejer/killar?

Hur ser det ut hemma hos dig och dina föräldrar? Vem gör vad och hur finns det skillnader på pappa/mamma?

Här lägger sig pappan tidigt och mamman sent och mamman går upp först och tränar sedan sköter alla sig själva.

Snipp Snapp Slut så var genus-sagan slut.



Kommentarer
Postat av: Janne Hood

HEJ RARING!:)



Ja, läser om din förbenade migrän, dessa krämpor vi tvingas leva med som blir som kroniska tar sin plats i livet. Tur du, som du beskriver fint ovan, har det så bra runt omkring - för just detta att vi får energi och bekrätelse utifrån tror jag är viktigt för att rakt av - orka med plåga, smärta.



Barn - jag har alltid levt efter att könet i stort inte påverkar en uppfostran. Hellre till individen. En mappa kanske ;) Att göra sitt bästa är mottot, vad mer kan man göra? Vara engagerad, finnas, se dem och visa kärlek (ibland är det svårt :)))



Jag tror man kan växa upp fattigt med kärlek, rikt materiellt med liten tid från föräldrar och vem som mår bäst är givet. Jag möter par som blivit "föräldrar". Och de är inte förberedda, läs oftast män. Golfen, fotbollen, TV:n, gänget, biran, alles - det kräver ju "uppoffran"? Nej, prioritering och planering, en ny utmaning.

Ibland tänker jag på homosexualitet, om man som förälder när barnet växt upp - om den kära skulle visa intresse för det egna könet. Med alla fördomar idag, även om vi är upplysta och speciellt de unga tror jag ser det mer "naturligt". Jag tänker alltid att denna människa jag älskar kan jag ju inte sluta tycka om bara för en annan läggning? Eller kanske "en psykisk störning"? Jag möter barn härintill från ett hem med barn som har psykiska handikapp. Det jag fängslas av är vad de KAN, va de HAR som inte vi andra. En kille har Tourettes syndrom och åker samma buss ibland. Han är så jäkla smart när han inte har demoner med sig att man häpnar. Artig och verbal, hemma har han (hoppas jag) föräldrar som väntar på honom och älskar honom. Vi vuxna kan kärleken försvinna ifrån, men ett eget barn är för mig livslång kärlek - oavsett. Tyvärr har jag haft otur och inte fått den kontakt jag längtat efter som vuxen. Men, livet är sådant. Ibland går det inte som man vill. Man behöver inte ens göra fel ...



Ursäkta längden, sån är jag :)

Sköt om dig, kraaam!

Hooden :)

2010-04-18 kl.14:09:05
Hemsida / Blogg: http://www.metrobloggen.se/utrop
Postat av: Prinsessan på Ärten

Haha, jag trodde jag var på mitt inlägg när jag förstod att det var din kommentar du kloka.



=) Tack

2010-04-19 kl.09:47:33
Hemsida / Blogg: http://prinsessanpaartens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Hemsida / Blogg:

Kommentar: